יתר לחץ תוך גולגולתי עצמוני

יתר לחץ תוך גולגולתי עצמוני Idiopathic Intracranial Hypertension תסמונת המתבטאת ביתר לחץ תוך גולגולתי מסיבות לא ידועות התסמונת פוגעת בכל טווח הגילאים, אך שכיחה יותר בקרב ילדים ונשים צעירות בגיל הפוריות. שכיחות המחלה באוכלוסיה הכללית הינה 1-2:100,000, אך היא עולה בקרב נשים בגילאים 20-44 ל- 3.5:100,000 . נשים בעלות עודף משקל ניכר הן בקבוצת סיכון ממוקדת אף יותר ובקבוצה זו השכיחות היא: 20:100,000 התסמונת כרוכה בסבל מתמשך לחולה ועלולה לגרום לפגיעה בלתי הפיכה בראייה הסימפטומים והסימנים לתסמונת זו: כאבי ראש המופיעים בכ- 90% מהחולים טשטוש רגעי וחולף בראיה – מופיע בכ – 70% מהחולים ראייה כפולה – סימפטום המדווח על ידי חלק מהחול בצקת פטמות דו צדדית, המוכרת כפפילאדמה   גורמי הסיכון ליתר לחץ תוך גולגלתי עצמוני (ילת"ע) השמנת יתר נטילת אנטיביוטיקה: ממשפחת הטטראציקלינים (בעיקר דוקסילין) ומינוציקלין כטיפול לפצעי בגרות . גורמים הורמונאליים- קיימת עדות לקשר בין עודף משקל לבין שחלות פובליציסטיות, תופעה שמחייבת נשים לעבור טיפולים הורמונאלי, ההמלצה היא להפסיק הטיפול תרומבוסיס של הסינוסים הורידיים המוחיים, קיימת השערה שבחולים עם יתר לחץ תוך גולגולתי עצמוני קיים קריש בסינוסים הורידיים אשר אינו מודגם בדרכי ההדמיה המקובלות כיום והוא הגורם לתסמונת. אבחון יתר לחץ תוך גולגולתי עצמוני : הדמיה מוחית על מנת לשלול תהליך אחר שעשוי לגרום לאותן תופעות, וכן על מנת לשלול גורמים כגון פקקת של הסינוסים הורידיים. ניקור מותני במהלכו מחדירים מחט בין החוליה הרביעית והחמישית. נוזל עמוד השדרה ניגר בכוחות עצמו לתוך מבחנה ולאחר שאוספים אותו, מודדים את לחץ הנוזל. לחץ תוך גולגולתי תקין במבוגר הינו עד ל-200 מ"מ מים. ילת"ע כאשר לחץ פתיחה הינו מעל 250 מ"מ מים.   המלצות לברור רפואי: נשים בעיקר צעירות הסובלות מעודף משקל וכאבי ראש  ו/או טשטוש ראיה לשניות בעין אחת, או בשתי העיניים מומלצת בדיקה של קרקעית העין לשלילת בצקת בראש עצב הראיה (פאפילאדמה) בני נוער הסובלים מפצעי בגרות (אקנה) ומטופלים באנטיביוטיקה ממשפחת הטאטראציקלינים, או בתרופות מסוג ראוקוטאן מומלץ בכל מקרה של כאב ראש או הפרעות ראיה לפנות מיד לבדיקה לשלילת בצקת בראש עצב הראיה (פאפילאדמה) במקרים של כאב ראש או טשטושי ראיה, בגברים ונשים, ילדים או ילדות יש לפנות מיד לבדיקת קרקעית העין לשלילת לחץ על עצבי הראיה. דרכי הטיפול ביתר לחץ דם תוך גולגולתי עצמוני מטרת הטיפול הינה לשמור על תפקוד הראיה ולהקל על הסימפטומים. ההמלצות לטיפול מתבססות על ניסיון קליני של מומחים בתחום בסדרות גדולות של מקרים. אופן הטיפול תלוי במספר גורמים, כגון עוצמת כאבי הראש, מידת ההפרעה בתפקוד הראיה, קצב הידרדרות הראיה, בצקת פטמות כרונית וכו'. הטיפול עשוי לבלום את התפתחות המחלה, אך במידה וכבר נגרם נזק לעצב הראיה, מדובר בנזק שהינו בלתי הפיך ואף עלול להסתיים בעיוורון. דרכי הטיפול :
  1. ירידה במשקל בשל בצקת הפטמות.
  2. התרופות פועלות להורדת הלחץ התוך גולגולתי,כדוגמאת אורמוקס אך להן תופעות לוואי.
  3. טיפולים כירורגיים במצב של פגיעה קשה בעצבי הראיה, או כאבי ראש שאינם ניתנים לשיכוך באמצעות טיפול תרופתי:
א.יצירת פתח במעטפת עצב הראיה בניסיון לשחרר את הלחץ מעל עצבי  הראיה. Optic Nerve Sheath  Fenestration ב. ניקוז נוזל השדרה, באמצעות החדרת צינורית מחלל השדרה בגובה עמוד השדרה התחתון לחלל הבטן במטרה להוריד הלחץ סביב  במוח ועצבי הראיה.